גוגל, המלך הבלתי מעורער

כל עסק, מקטן ועד גדול, נדרש להשקיע בשיווק – אבל לא תמיד ברור כיצד לחלק את עוגת התקציב השיווקי בין הערוצים השונים. גוגל, המלך הבלתי מעורער של החיפושים באינטרנט, מציע שתי דרכים שונות לקידום האתר שלכם – הדרך האחת היא קידום אורגני, העוסקת בשיפור והרחבה של האתר ביחס לביטויי מפתח – והשנייה היא קידום ממומן, בשיטת Pay Per Click.

אם יש לכם תקציב לקידום ברשת אבל אתם מתקשים לבחור – אתם ממש לא לבד. הכנו מדריך מעשי, שיעזור לכם להבין מה נכון לאתר שלכם, וכיצד להשיג את המטרות השיווקיות שלכם. כל המפתחות לבחירה נכונה – לפניכם.

#1 – מחסום התקציב היעיל

עוד לפני שאנחנו "צוללים" אל הנתונים שיעזרו לכם לבחור, חשוב לנו להגיד כי ניסיוננו בקידום אורגני וממומן מצביע על כך שבדרך כלל נכון לשלב בין שתי הדרכים. עלויות הקידום האורגני והממומן משתנות, על פי ביטויי המפתח, התחרות, מצב האתר והוותק שלו, ועוד – בדרך כלל, יהיה תקציב מינימאלי להשקעה שיאפשר לכם לראות תוצאות. תקציב נמוך מזה יוביל למספר מספק של קליקים אולי – לצד אחוזי המרה נמוכים.

בשורה התחתונה – חשוב שתבחרו מקדם שיספק לכם אסטרטגיית קידום, ויכלול את התקציב המינימאלי לקידום יעיל של האתר, כולל הערכת זמנים לתוצאות.

#2 – למתי אתם צריכים את זה?

יש הבדל גדול, בין קידום עסק חדש שפועל לאורך השנה, לבין קידום של עסק לקראת זמני השיא של פעילותו. לדוגמה, קידום של אתר צימרים בחודשי האביב, קידום של אתרי מתנות לקראת החגים, או קידום של אתר המציע חופשות סקי לקראת סוף השנה הלועזית.

בהיבט הזה, הקידום הממומן הוא שונה מהותית מהקידום האורגני: קידום ממומן מאפשר תוצאות מיידיות. אשר נעלמות – עם הפסקת הפרסום. זאת, לעומת הקידום האורגני, הוא השקעה בבניית נכס דיגיטלי, שהיא לטווח ארוך, והשפעתה בדרך כלל ניכרת רק בתוך מספר חודשים מתחילת העבודה (ולא נעלמת עם הפסקתה).

#3 – מי המתחרים שלכם?

אם אתם מציעים מוצרים בשוק תחרותי, אם אתם מנהלים ארגון שיש לו מתחרים בעלי תקציב קידום עשיר, או כאלה בעלי אתרי אינטרנט מבוססים מאוד – תצטרכו להשקיע בקידום אורגני איכותי, בדרך כלל לאורך זמן ובתקציבים עתירים, על מנת לעקוף מתחרים כאלה בתוצאות הקידום האורגני בגוגל.

הקידום הממומן מאפשר דרך זמינה וברורה יותר להציג את האתר, או עמוד הנחיתה שלכם בעמוד הראשון – ברשימת האתרים הממומנים (ולא ברשימת תוצאות החיפוש האורגניות). התוצאות מיידיות, גם בשוק המתאפיין בתחרות מאתגרת, בריבוי אתרים וותיקים ורחבי יריעה, המציעים שירותים דומים, ואפילו אם האתר שלכם הוא בתחילת דרכו או דל יחסית עדיין.

#4 העלויות וההמרות

קל למדוד את יעילות השיווק שלכם – אתם יודעים כמה אתם משלמים, ויכולים לעקוב אחר מספר הלקוחות המגיעים כתוצאה ממאמצי השיווק. כך, תדעו אם אתם משקיעים בערוצים יעילים אם לאו.

בקידום האורגני ובקידום הממומן, הדרך להבין את יעילות מאמצי הקידום – היא שונה. בקידום האורגני קשה לדבר על יחסי עלות תועלת, כשהעלות היא מהיום הראשון, ואילו התועלת מצטרפת רק מאוחר יותר. יחד עם זאת, בניגוד לקידום הממומן, קידום אורגני לא נעלם עם הפסקת ההשקעה – כלומר, מדובר ביצירת נכס לטווח ארוך. גם אם תבחרו להפסיק לקדם את האתר, לעבור לקידום עצמאי או להפחית את תקציב ההשקעה בקידום הממומן – האתר שלכם, הממוקם גבוה בביטויי חיפוש תחרותיים, ישמור בדרך כלל על המיקומים שלו.

בקידום הממומן, התמחור הוא לפי קליקים – כך שאתם יודעים ממש במבט מרפרף, כמה קליקים רכשתם – ואם אתם עוקבים אחר הפניות המגיעות כתוצאה מן הקידום, קל למדוד את יעילות הקידום.

#5 השליטה בידיים שלכם

כשבונים בית, לא תמיד קל לספר איזה נתח מהתקציב מימן את הפריטים הקטנים ביותר, שיוצרים את המהות השלמה – הדבר דומה גם בקידום האורגני. בעוד קל לראות כי האתר גדל, נוספים לו עמודים ואולי הניווט בו הופך ידידותי ומזמין יותר – ישנם שינויים המתרחשים "מאחורי הקלעים" (כמו פרסום מאמרים חיצוניים להפניית גולשים אל האתר, שינויים בחלקי הקוד של כל עמוד, ועוד) שקשה למדוד אותם. כך, הקידום האורגני הוא האפיק השיווקי ה"מעורפל" יותר בהקשר של מדידת עלות מול תועלת. לעומת זאת, מקובל לקבוע תקציב שיהיה לכם נוח להתקדם איתו לטווח ארוך, בדרך כלל בין 1,500 ₪ ל – 3,000 ₪, להשקעה בקידום האורגני.

בקידום ממומן, השליטה היא גבוהה יותר – תוכלו לברר בדיוק כיצד בוזבז התקציב. עם זאת, התקציבים היעילים עבור קידום ממומן הם גבוהים ביחס לאלה של הקידום האורגני – וחשוב לזכור, כי כאן לא מדובר על השקעה לטווח ארוך או על בניית נכס – אלא על השקעה נקודתית שיש לה את היכולת להזרים מתעניינים כל זמן שאתם משלמים בלבד.

בשני המקרים דעו שהקידום שלכם בידיים טובות

הן בקידום האורגני והן בקידום הממומן בגוגל, היעילות תגבר וההוצאות לקליק יפחתו, אם תבחרו לעבוד עם חברת דיגיטל מנוסה. היתרון לעבודה המקצועית ניכר כבר בשלב בניית האסטרטגיה ואיתור ביטויי החיפוש המתאימים עבור האתר שלכם, חלוקת משאבי הקידום ובניית תהליך קידום כולל מעקב מקצועי אחר התוצאות (כמות הקליקים או המיקומים בחיפוש האורגני).

בעולם תחרותי חשוב להשקיע בקידום האתר שלכם. תמהיל השיווק וחלוקת התקציב בין קידום אורגני לממומן, היא מהותית לניצול המיטבי של תקציב השיווק. על כן, חשוב שתבחרו חברת קידום מקצועית, מנוסה וקשובה, שתדע לבנות תהליך קידום עם השקעה מתאימה בכל אחד מהיבטי הקידום בגוגל, על פי התוצאות המתאימות לארגון ולאתר שלכם.